سرپرست ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان ميبد معتقد است كه به احتمال زياد مجموعه موزه اين شهرستان بر روي يك خانه قديمي احداث شده است.

جماليان سرپرست ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان ميبد در گفت‌وگو با خبرنگار ميراث و گردشگري ايسنا - منطقه يزد، گفت: مجموعه موزه شهرستان ميبد مجموعه‌ي استراحتگاهي حد فاصل ميبد و اردكان مي‌باشد، كه در گذشته به عنوان آب انبار، ‌نمازخانه و استراحتگاه مورد استفاده قرار مي‌گرفته است.

وي ادامه داد: بناي اصلي اين مجموعه، آب‌انباري نسبتاً بزرگ است كه فضاي نمازخانه در حد فاصل خزينه و ورودي آن ساخته شده است.

جماليان گفت: به احتمال قوي كل بنا بر روي يك خانه قديمي احداث گرديده، ولي در حال حاضر با احداث خيابان امام و تغيير ساختار زندگي اين فضا بلااستفاده مانده است.

وي تصريح كرد: در زمان احداث خيابان قسمتي از سر در ورودي و سر پله آب‌انبارمورد تخريب و تعرض قرار گرفته است، كه با توجه به ثبت اثر، جهت احياء طرح بازسازي برنامه‌ريزي ارائه مي‌گردد.

جماليان گفت: كليت بنا خشت و گلي بوده و مرزهاي گلي و سيستم طاق و تويزه، ساختار اين بنا را تشكيل مي‌دهند.

وي افزود: پوشش‌ها خشتي بوده و اغلب سطوح خارجي با اندود كاهگل و سطوح داخلي با گچ اندود شده است.

سرپرست ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان ميبد در پايان عدم مراقبت از سقف را عامل وارد آمدن خسارت به اين بنا دانست و گفت: اين آسيبها در طرح مرمت و آسيب‌شناسي مورد بررسي قرار گرفته است
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا